Урок 10. Значення вчення М.І. Вавілова для планування селекційної роботи

Урок 10
Тема: Значення вчення М.І. Вавілова 
для планування селекційної роботи

1. Центри походження культурних рослин
  У 1883 році швейцарський ботанік Альфонс Декандоль встановив географічні області походження найголовніших культурних рослин. Однак вони охоплювали цілі континенти або досить великі території. У 1926 – 1939 роках видатний ботанік та генетик Микола Вавілов на підставі даних про поширення рослин світом, енциклопедичних матеріалів та результатів власних експедицій вирізнив 7 основних географічних центрів походження культурних рослин.

1) Південноазіатський тропічний – тропічна Індія, Індокитай, Південний Китай, острови Південно-Східної Азії: рис, цукрова тростина, огірок, баклажан, чорний перець, мускатник, гвоздика, банан, кокосова пальма, цукрова пальма, хлібне дерево, цукрова тростина, помаранча, лимон, памело, бергамот, манго (загалом 33% культурних рослин)

2) Східноазіатський – Центральний та Східний Китай, Японія, Корея, Тайвань: соя, просо, гречка, гол озерний різновид вівса, слива, вишня, редька, шовковиця, конопля, хурма, мандарин, ліщина, бамбук, опійний мак, ревінь, малина, пекінська капуста, кориця, олива, бавовник, японський рис ( загалом 20% культурних рослин)

3) Південно-Західноазіатський – Мала Азія, Середня Азія, Іран, Афганістан, Південно-Східна Індія: м’яка пшениця, жито, льон, конопля, ріпа, морква, часник, цибуля, виноград, абрикос, груша, айва, фундук, каштан, фісташка, фінік, горох, боби, люцерна, диня, ячмінь, овес, черешня, любисток, еспарцет, віка, барбарис

4) Середземноморський – країни до берега Середземного моря: капуста білокачанна, кольрабі, броколі, брюссельська капуста, бруква, турнепс, конюшина, гірчиця, хрін, меліса, м’ята, артишок (всього 11% культурних рослин)

5) Абісинський – ефіопське нагір’я Африки: тверда пшениця, ячмінь, кавове дерево, кола, зернове сорго, банани, нут, кавун, рицина, кунжут (близько 4% видів культурних рослин)

6) Центральноамериканський – Південна Мексика: кукурудза, довговолокнистий бавовник, какао, гарбуз, перець овочевий, тютюн, фізаліс, квасоля, червоний перець, авокадо, батат (приблизно 10%)

7) Південноамериканський – південна Америка вздовж західного узбережжя (гірські області і плоскогір’я Колумбії, Еквадора, Перу, Болівії): картопля, ананас, папайя, фейхоа, гарбуз, хінне дерево, гевея, мате, маніок, томати, арахіс, садові суниці (всього біля 8%)

2. Закон гомологічних рядів спадкової мінливості
  Закон гомологічних рядів спадкової мінливості був сформований М. Вавіловим у 1920 році як узагальнення його досліджень. Його основними положеннями є:

1) Види та роди, які є генетично близькими, мають схожі ряди спадкової мінливості з такою правильністю, що, знаючи ряд форм у межах одного виду, можна передбачити знаходження паралельних форм у інших видів і родів. Чим ближче генетично розташовані у загальній системі роди та види, тим більш повна схожість у рядах їх мінливості

2) Цілі родини рослин загалом характеризуються певним циклом мінливості, який проходить крізь усі роди та види, з яких складається родина.

   Якщо підсумувати, то у близьких за походженням видів та родів організмів виникають схожі спадкові зміни.
  На прикладі злаків Вавілов довів цей закон. Він зазначив, що у пшениці, ячменю, вівса, кукурудзи є біле, червоне, чорне, жовте забарвлення насіння, бувають колосся з довгими та короткими остями, голі та плівчасті зернівки. У тварин гемофілія, катаракта, діабет, альбінізм – ознаки які поширюються на всих ссавців.
   Чим більш географічно віддалені форми рослин взяті при схрещуванні, тим більша вирогідність створити новий сорт рослин або породу тварин. Закон гомологічних рядів спадкової мінливості дає можливість селекціонерам:
1) Знаходити потрібні ознаки та варіанти у всій різноманітності форм різних видів як культурних рослин та свійських тварин, так і їхніх далеких родичів
2) Надає можливість успішно здійснювати пошук нових сортів культурних рослин та порід свійських тварин з потрібними ознаками
3) Можна встановити центр походження рослин за спорідненими видами зі схожими ознаками.


3. Домашнє завдання
1) Зробити конспект
2) Виконати тестове завдання
Код доступу 162257
посилання
join.naurok.ua

Увага!!! Тест активний до 25 квітня до 20.00

Немає коментарів:

Дописати коментар